نقش فضای مجازی در افزایش طلاق در جامعه

چکیده

در جهان امروزی که فضای مجازی نقش مهمی در زندگی انسانها داشته و زندگی را راحت تر کرده است، اما برعکس استفاده نابه جا از این نعمت باعث ضرر و آسیب های زیادی در جامعه شده است.  یکی از این آسیب ها، نقش فضای مجازی در افزایش طلاق در جامعه است. این یاد داشت بر آن است تا نقش فضای مجازی در افزایش طلاق را بررسی کند. اهداف بنده در این پژوهش واکاوی و بررسی نقش فضای مجازی در امر خانواده ها است. نتایجی که در اینجا می توان حاصل کرد، این است که اکثر جوانان و مردم ما در شبانه روز ساعاتی را در فضای مجازی سیر می کنند. و متاسفانه برخی افراد در گروههای که برای دوست یابی و همسر گزینی راه اندازی شده است عضو شده و فکر و ذهن آنها درگیر آن می شود. به مرور زمان کوچکترین اختلاف در بین زوجین باعث می شود تا از یکدیگر دور شده و دنبال همسر ایده آل دیگری در فضای مجازی بروند. از آنجایی که هویت افراد در این گروه ها و فضای مجازی مشخص نیست، به هیچ عنوان نمی توان اعتماد کامل به این گروه ها و فضاها را داشت. چه بسا استفاده نا به جا از فضای مجازی باعث طلاق و اختلاف در بین زوجین شده است و زن و شوهر نسبت به یکدیگر بد بین شده اند. این قضیه اختلافات را روز به روز بیشتر می کند. و کانون خانواده ها را از هم می پاشد. لذا با فعالیت و فرهنگ سازی درست در استفاده از فضای مجازی در جامعه، می توان این آسیب ها را کاهش داد و کانون خانواده ها را گرم و صمیمی نگه داشت.

 

کلید واژه: فضای مجازی، دوست یابی مجازی، بی اعتمادی زوجین به یکدیگر

اختصاصی گروه اجتماعی پایگاه خبری بیرک

عنوان مقاله : نقش فضای مجازی در جهان امروزی

نویسنده: جواد جمشیدزهی

با گسترش علم و فناوری و اینترنت، بشر زندگی راحتی داشته است و همیشه خواهان استفاده بیشتر از آن بوده است. فضای مجازی زندگی را راحت تر کرده است و فاصله ها را برداشته است و در واقع جهان را به یک دهکده تبدیل کرده است. که با کوچکترین خبر در آن سوی جهان همه ی افراد در سراسر جهان از آن با خبر می شوند و اظها رنظر می کنند. این امر باعث می شود تا بشر یک دیگر را در کنار هم ببینند و مشکلاتشان را در کمترین زمان ممکن به دوستان و خانواده هایشان در گوشه ای دیگر از جهان مخابره کنند. این امر اتفاق خوبی است و فاصله ای را که در زمان گذشته شاید ماهها طول می کشید تا یک خبر به جای دیگر برسد، رفع کرده است. فضای مجازی جهان را به یک دهکده تبدیل کرده است تا مردم جهان از یکدیگر با خبر شوند و به همدیگر نزدیک شوند. در مواقع مشکل با هم احساس همدردی کنند و در شادی های یکدیگر شریک شوند.

اثرات بد استفاده از فضای مجازی در بین زوجین در خانواده ها

اما این یک سوی قضیه است. اگر چه فضای مجازی نقش مثبت و سازنده ای در جهان ایفا می کند. اما همین فضای مجازی در جای دیگر، باعث خسارت ها و زیان های جبران ناپذیری می شود. از جمله این آسیب و زیان ها، تأثیر فضای مجازی به افزایش طلاق در بین خانواده ها است. استفاده نا به جا و طولانی مدت در شبانه روز از اینترنت باعث می شود تا محبت و صمیمیت در خانواده ها و در بین زوجین کم رنگ شود و اعضای خانواده و به خصوص زوجین کمتر یکدیگر را درک کنند و به نیاز هایشان پاسخ دهند. این امر باعث می شود تا زوجین نیازهای شان را از مسیر دیگری یا همان فضای مجازی برطرف کنند و با افرادی که هویت آنها را نمی شناسند آشنا شوند و با هم قول دوستی و آشنایی بدهند و توجهی به خانواده خود نکنند. در اثر مرور زمان باعث می شود تا زوجین کم کم از یکدیگر فاصله بگیرند و اختلاف در بین آنها بیشتر شود و در نهایت منجر به جدایی از یکدیگر می شود. استفاده طولانی مدت زوجین از اینترنت باعث افسردگی آنها می شود و به یکدیگر بد بین می شوند. نسبت به یکدیگر احساس امنیت و آرامش نمی کنند و آن تعهد دوستی و نیاز متقابل در بین آنها کم رنگ می شود؛ و در نهایت کل اعضای خانواده و به خصوص فرزندان از این قضیه آسیب جدی می بینند.

تأثیر منفی جدایی والدین در فرزندان

همانطور که بیان شد؛ اگر استفاده نا به جا از فضای مجازی در بین زوجین باعث اختلاف و تنفر و دوری از یکدیگر شود. قطعا فرزندان هم در این میان قربانی می شوند. وقتی اختلاف در بین زوجین آشکار شود در بین فرزندان اثر گزارتر است و بر روحیات و خلقیات آنها اثر بد می گزارد و جلوی پیشرفت و ترقی در خانواده گرفته می شود. بنابراین اختلاف در بین زوجین و جدایی از یکدیگر باعث اختلاف و هرج و مرج در کل اعضای خانواده می شوند. فرزندان در خانواده در نبود پدر و مادر در کنار یکدیگر، باعث افسردگی و عدم پیشرفت در جامعه می شوند و به صورت عقده ای رشد می کنند و حامی و پشتیبانی برای خودشان نمی بینند. لذا در چنین مواقعی است که فرزندان به راه خلاف کشیده می شوند و هیچ گاه سایه محبت و آرامش، بالای سرشان قرار نگرفته و باعث اختلاف و خشونت و بی بندباری در جامعه می شوند. وجود این فرزندان باعث طلاق های صعودی دیگری در جامعه می شوند و از پدر و مادرشان که از هم جدا شده اند تأثیر می پذیرند. جامعه متشکل از خانواده ها است و خانواده ها متشکل از زوجین هستند. بنابراین اختلاف و جدایی در بین زوجین باعث اختلاف و هرج و مرج در کل جامعه می شود و در نهایت جامعه آن هدفهای والا و آرمان های خودش را برای تبدیل شدن به مدینه فاضله از دست می دهد.

راهکار و راه حل استفاده درست از فضای مجازی در خانواده

فضای مجازی و اینترنت نعمتی هستند که برای راحتی و آسایش انسانها به وجود آمده اند. در سایه استفاده درست از فضای مجازی می توان به پیشرفت و ترقی دست یافت. در هر لحظه و در هر مکان در شبانه روز می توان به اینترنت جهانی وصل شد و هر نیاز و مشکلی که در هر زمینه داشته باشیم می توانیم برآورده سازیم. و از امکانات و خبرهای جدید و اتفاقات جهان اطرافمان با خبر شویم. در صورت نیاز با ارائه نظریه و راهکار می توانیم مشکلات انسانهای دیگری را برطرف سازیم و خودمان را عضو فعالی از جهان امروزی بدانیم.

لذا فضای مجازی یک فرصت است نه تهدید. استفاده درست و به جای زوجین در خانواده از فضای مجازی، باعث پیشرفت و ترقی در کانون خانواده می شود. استفاده از فضای مجازی نباید طوری باشد تا سدّی میان زوجین قرار دهد؛ بلکه باید پل محبّتی باشد تا در سایه آن زوجین بتوانند نیازهای روزمرّه یکدیگر را برطرف سازند. استفاده از فضای مجازی باید در ساعات و اوقات مشخصی در شبانه روز باشد و خللی به روابط عاطفی و خانوادگی زوجین وارد نسازد. خانواده ها باید برای یکدیگر چارچوب و ضوابطی در استفاده از اینترنت مشخص کنند. و در صورت نیاز به آن مراجعه کنند. سایت ها و گروههای را که مفید نمی دانند، استفاده نکنند و همواره سعی کنند فضای مجازی ارتباط و محبت و صمیمیت آنها را در خانواده قربانی نکند؛ که در نهایت خودشان قربانی فضای مجازی می شوند و به ایستگاه جدایی از یکدیگر می رسند.

شیوه استفاده درست و مناسب از اینترنت باید در جامعه و خانواده ها فرهنگ سازی شود. صدا و سیما هم برنامه هایی را برای آگاهی از خطرات فضای مجازی بسازد وپخش کند. در خانواده ها پدر و مادر اولا باید خودشان از این خطرات آگاه باشند. دوما این خطرات را به فرزندانشان گوشزد کنند تا نه خودشان و نه فرزندانشان آسیب ببینند. استفاده از سایت ها و فضای مجازی در خانواده، باید طبق قوانین اسلامی و چارچوب شریعت باشد. زیرا بسیاری از مشکلات و اختلافات در خانواده ها ناشی از بی توجهی به قوانین و فرامین الهی است. قوانین الهی منکر استفاده از امکانات و پیشرفت علم نیست. بلکه بر شیوه درست استفاده از امکانات برای پیشرفت و تعالی خانواده ها در دنیا و آخرت تاکید دارد.

نتیجه گیری

با توجه به آنچه بیان شد نتیجه می گیریم که فضای مجازی یک فرصت و نعمت است، تا زمانی که ما بتوانیم از آن برای رسیدن به نیازهایمان در زندگی روزمرّه استفاده کنیم. اما ما با سوء استفاده از فضای مجازی، مشکلات و آسیب های زیادی را برای خود و خانواده ها و فرزندانمان به وجود می آوریم. یکی از این مشکلات اختلاف و جدایی در بین زوجین در خانواده ها است. استفاده طولانی مدت از فضای مجازی در طول شبانه روز از سوی هر یک از والدین باعث عدم توجه به نیازهای یکدیگر و نیازهای مشترک زندگی شان می شوند. محبت و صمیمیت و فضای عاطفی در بین والدین کم رنگ می شود. در نهایت هر کدام وابسته به اینترنت و برطرف کردن نیازهایشان در فضای مجازی هستند. این امر باعث اختلاف و تنفر از یکدیگر و بی اعتمادی نسبت به یکدیگر می شود و در نهایت به جدایی والدین از یکدیگر منجر می شود.

لذا راهکار مناسب برای مقابله با این پدیده فرهنگ سازی درست استفاده از اینترنت لازم است. هر یک از زوجین باید وقت مشخصی برای استفاده از اینترنت و در چارچوب مشخص قرار دهند. همچنین از سایت ها و گروهای اینترنتی مفید استفاده کنند؛ تا خللی در روابط زناشویی و عاطفی شان به وجود نیاد. هر کدام از والدین باید به نیازهای متقابل همسرشان توجه ویژه داشته باشند. و به یکدیگر احترام و محبت قائل شوند؛ تا فضای خانواده صمیمی و گرم شود و همچنین بستر مناسبی در چارچوب قوانین اسلامی و دینی برای رشد و بالندگی فرزندان در خانواده ایجاد شود.