خسارت بارندگی‌های اخیر در خاش عمدتا به زیرساخت‌ها و مزارع کشاورزی بوده است

فرماندار خاش گفت: خسارات وارد شده طی بارندگی های اخیر عمدتا در زمینه راه‌ها، مزارع، باغ‌ها و سایر بخش‌های کشاورزی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بیرک، حمیدالدین یوسفی در جلسه مدیریت ستاد بحران خاش اظهار کرد: بارش رحمت الهی در روزهای گذشته سبب می‌شود تا سال آبی خوبی پیشرو داشته باشیم.

وی افزود: امروز اقتدار و سرافرازی ایران اسلامی به دلیل حضور و مشارکت مردم حفظ شده و مسؤولان دولت و کارگزاران نظام وظیفه دارند بهترین خدمات ممکن را به مردم ارائه دهند.

فرماندار خاش ادامه داد: نقش پررنگ ستاد مدیریت بحران شهرستان با همراهی بخش خصوصی سبب شد تا حوادث و خسارات به حداقل برسد.

یوسفی خاطرنشان کرد: خسارات وارد شده طی بارندگی های اخیر عمدتا در زمینه راه ها، مزارع، باغ ها و سایر بخش های کشاورزی بوده است.

این مسئول با اشاره به اقدامات نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی این شهرستان در راستای ارائه خدمات پوشش بیمه ای به منازل مددجویان گفت: انتظار می‌رود بنیاد مسکن و سایر ادارات عضو ستاد مدیریت بحران این کار را گسترش دهند.

وی با بیان اینکه عدم پیشبینی شرایط لازم سبب بروز حوادث و خسارات می‌شود گفت: برآیند کلی مدیریت بحران در خاش مثبت ارزیابی می‌شود.

یوسفی همچنین بر ضرورت ایجاد سوله امدادی در بخش‌های نوک آباد و ایرندگان، مرمت و بازسازی بندهای خاکی و سدها جهت حفظ منابع آبی و پیگیری مطالبات به حق مردم تاکید کرد و گفت: تدوین و جمع آوری گزارش برآورد خسارات باید در اسرع وقت از سوی ادارات عضو ستاد مدیریت بحران شهرستان انجام شود تا به ستاد استان ارجاع گردد‌.

جلال هاشمزهی سرپرست جمعیت هلال احمر خاش نیز گفت: در ایام بارندگی ها ۵ تیم ۳ نفره از امدادگران و نجاتگران به مردم خدمات امدادی ارائه کردند.

وی افزود: در نخستین ساعت بارندگی ها طی یک عملیات ۱۱ ساعته تیم امداد و نجات کوهستان توانست جان۳ کوهنورد را در ارتفاعات تفتان نجات دهد.

هاشمزهی تعداد کل خانواده های آسیب دیده در بارش های اخیر را ۲۶ عدد عنوان کرد و یاد آورشد: در مجموع ۱۹ چادر،۲۱ موکت، ۱۸ چراغ والر،۵۳ پتو،۴۳ کیلوگرم نایلون و یک شعله فانوس توزیع شده است‌.

علی نقی زاده رئیس مرکز بهداشت خاش نیز در مورد ارائه خدمات اورژانسی به مادر باردار گرفتار در سیلاب بخش ایرندگان  توصیحاتی ارائه داد و گفت: خوشبختانه با اقدامات شورای شهر ایرندگان ،بخشداری و تیم واکنش سریع مرکز بهداشت خاش این مادر باردار شبانه به مراکز خدماتی و درمانی انتقال یافت.

وی تاکید کرد: پس از بارش نزولات آسمانی خطر انتقال بیماری ها از طریق آب و غدا ممکن است رخ دهد که تدابیر لازم اندیشیده شد و کلر یک صد نیز در بین مردم روستایی توزیع گشت.

دهواری مدیر امور آب شهرستان خاش گفت: سد مهران بعنوان بزرگ ترین سازه آبی شهرستان خاش امروز طی گزارشات دریافتی بیش از ۳ میلیون متر مکعب آب ذخیره داشته که سر ریز آن نیز عمل کرده است .

وی در مورد تخریب سدهای خاکی و دیوار های حفاظتی مواردی را ذکر کرد و گفت: با حجم بارش های اخیر در ۶ ماهه بهار و تابستان سال ۹۸ مشکلی برای تامین آب در بخش ایرندگان و دهستان سنگان نخواهیم داشت ‌

ایمان قائنی رئیس مخابرات خاش در این جلسه اظهار داشت: در ۶ ناحیه از سطح شهرستان خاش قطع ارتباط داشته ایم که عمدتا بخاطر قطع برق رخ داده است‌.

وی افزود: در بخشی از نقاط روستایی همچنان مشکل قطع ارتباط به دلیل قطع فیبرنوری وجود دارد که بزودی این مشکل نیز حل خواهد شد .

ساخت سوله امدادی در بخش ها میتواند تسریع در خدمات رسانی را به دنبال داشته باشد

مهدی جمشیدزهی بخشدار نوک آباد نیز افزود: منازل خشتی و گلی مهم ترین مشکل در ایام بارندگی به شمار میرفت که با همکاری ستاد مدیریت بحران شهرستان خسارات به حداقل رسید.

وی با تاکید بر ضرورت ساخت سوله امدادی در بخش ها گفت: ساخت این سوله ها میتواند کار خدمات رسانی را تسریع بخشد و مردم در زمان کوتاه تری از خدمات امدادی بهره مند شوند‌.

جمشیدزهی خاطر نشان کرد: از حوزه های مختلف کشاورزی،آبخیزداری،راهداری و ‌… که احتمال خسارت وجود داشته است بازدیدهای میدانی صورت گرفت و خوشبختانه تاکنون تلفات جانی به همراه نداشته است.

صادق ریگی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای خاش با اشاره به تخریب ۵ پل در مسیرهای فرعی گفت: در مناطق روستایی بخش های ایرندگان و مرکزی کار بازگشایی و بهسازی محور در حال انجام است که محور سنگان به خاش با انسداد ۵۰ درصدی مواجه شده و تردد ماشین های سنگین ازاین مسیر تا بازگشایی و بهسازی ممنوع اعلام شده است.