مدیر امور منابع آب خاش گفت: عملیات کالیبراسیون کنتورهای هوشمند آب در شهرستان خاش  در حال انجام است.

عابد دهواری در گفتگو با خبرنگار بیرک اظهار داشت: امور منابع آب خاش با توجه به نصب کنتورهای هوشمند توسط دولت بر روی چاههای مجاز دارای پروانه بهره برداری در دشتهای ممنوعه بحرانی،منطقه پشتکوه و گوهرکوه عملیات نصب راه اندازی را آغاز کرده است.

وی افزود: عملیات کالیبراسیون کنتورهای هوشمند آب توسط آب منطقه ای سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

دهواری خاطرنشان کرد: در این طرح مالکین چاه هایی که کنتور هوشمند بر روی چاه کشاورزی آنها نصب شده میتوانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان نسبت به ثبت نام در سامانه هوشمند کالیبراسیون کنتورها اقدام می‌کنند.

مدیر امور منابع آب خاش تصریح کرد: در این طرح کلیه مشترکین آب های زیرزمینی و چاههای دارای پروانه بهره برداری ملزم به نصب کنتور هوشمند میشوند.

این مسئول یاد آورشد: تمدید پروانه بهره برداری منوط به کالیبره کنتور هوشمند می باشد و در صورت عدم ثبت نام مالکین در دفتر پیشخوان حداکثر تا پایان تیر ماه سال جاری از برداشت آب این چاه ها جلوگیری به عمل می آید.

همچنین بخوانید :

دهواری در این خصوص افزود: در صورت عدم توجه به نصب کنتور هوشمند تعرفه برق نیز به صورت غیر یارانه ای محاسبه و از طریق مراجع قضایی نسبت به اخذ خسارت آبخوان اقدام خواهد شد .

وی اذعان داشت: در قرارداد طرح مذکور صددرصد از کنتورهای هوشمند آب شهرستان باید پس ثبت نام مالکین در دفتر پیشخوان کالیبره شوند .

مدیر امور منابع آب خاش بیان داشت: قریب به ۴۰۰ کنتور هوشمند توسط شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان بصورت رایگان در دشتهای ممنوعه شهرستان خاش نصب شده است که مهمترین اصل در پیشبرد این هدف و اجرای موفق پروژه، مردم استان هستند.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح سبب درک و مدیریت بهتر بحران آب میشود گفت: قرارداد تعمیر، تجهیز، نگهداری و کالیبراسیون کنتورهای هوشمند درشهرستان برای اولین بار در سطح استان اجرا می شود که می تواند الگوی بسیار خوبی برای سایر شهرستانها باشد.

عابد دهواری تصریح کرد: اولین کالیبراسیون کنتور هوشمند آب بر روی یکی از چاه های آب دشت ممنوعه بحرانی خاش و گوهرکوه، به صورت پایلوت نصب شد.

این مسئول ادامه داد: در شرایط فعلی بهترین راهکاری که برای مدیریت بهره برداری آب های زیرزمینی و ممانعت از مصرف بی رویه این منابع نصب کنتورهای هوشمند حجمی بر روی چاه های آب کشاورزی و یا صنعتی است.

به گزارش پایگاه خبری بیرک کنتورهای هوشمند حجمی(آب و برق) می تواند به عنوان ابزاری کارآمد در این بخش برای استفاده بهینه از آب های زیرزمینی مورد استفاده قرار گیرد و در طول سال میزان برداشت آب به صورت اتوماتیک توسط این کنتور ها کنترل شده و در صورت مشاهده هر گونه تجاوز از میزان مصرف یا ساعت کارکرد مندرج در پروانه بهره برداری، مشترک مطلع و باید مصرف را مدیریت کند.