علی نقی زاده گفت : تب کریمه کنگو یا CCHF یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که با علائم شبیه به سرماخوردگی و خون ریزی از نقاط مختلف بدن خصوصا زیر پوست که از طریق تماس با گوشت و خون دام به انسان منتقل میشود .

رئیس مرکز بهداشت شهرستان خاش در گفتگو با خبرنگار بیرک اظهار داشت: متاسفانه در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع ، این بیماری حتی میتواند منجر به مرگ بیمار شود .

وی تصریح کرد:مردم جهت پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کونگو نسبت به خرید دام زنده سالم از مکان های مورد تایید دامپزشکی اقدام نمایند.

وی افزود :در صورت امکان ذبح دام در کشتارگاه ها صورت گیرد و هنگام ذبح و تماس با دام و فرآرده های آن مانند گوشت و خون آن، وسایل حفاظت فردی مانند دستکش ،لباس ، چکمه و عینک حتما مورد استفاده قرار گیرد.

نقی زاده ادامه داد: مردم از مصرف جگر و گوشت دام بصورت خام و نیم پز به جد خودداری نمایند و حداقل به مدت ۲۴ ساعت گوشت دام در یخچال نگهداری شود .

وی افزود : تب ناگهانی ، سردرد شدید، درد شدید در ناحیه پشت و کمر ، کوفتگی و بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ و بی حالی از علائم بیماری CCHF یا تب کریمه کنگو میباشد .

وی گفت: خواهشمند است در صورت مشاهده علائمی شبیه سرماخوردگی و یا خون ریزی از نقاط مختلف بدن خصوصا زیر پوست در فردی که سابقه تماس با دام ، فورا وی را به بیمارستان هدایت نمایند.

پایان خبر/

همچنین بخوانید :