مشارکت بانوان خاشی در جشنواره غذاهای بومی و محلی

 ۷۰ نفر داوطلبان سلامت و بانوان شهرستان خاش با طبخ ۵۰ نوع از غذاهای بومی و محلی در جشنواره غذا مشارکت کردند.

به گزارش پایگاه خبری بیرک علی نقی زاده، رئیس مرکز بهداشت شهرستان خاش با اشاره به اینکه آموزش و ترغیب خانواده ها به استفاده از غذاهای سالم و پرهیز از تنقلات و غذاهای غیر سالم، اهمیت شیوه های صحیح پخت غذا، ترویج فرهنگ غذاهای محلی و بومی و آگاهی دادن به مردم در خصوص روش های تغذیه سالم از مهمترین اهداف ترویج غذاهای بومی و محلی است، خاطر نشان کرد: رژیم غذایی افراد می تواند ارتباط نزدیکی با اضافه وزن، چاقی، میزان بالای کلسترول خون و نهایتا ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند بیماریهای قلبی_عروقی، پرفشاری خون، دیابت و غیره داشته باشد.

وی گفت: با تنظیم یک برنامه غذایی و اصلاح الگوی مصرف؛ می توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را تا حدود زیادی حفظ و بهبود بخشید.

رئیس مرکز بهداشت خاش تصریح کرد: مصرف غذاهای ناسالم و فست فودها، روند افزایش وزن و چاقی افراد جامعه و ابتلا به بیماریهای غیرواگیر را افزایش داده است، لذا ارتقاء سطح آگاهی و فرهنگسازی مردم، می تواند سبب بهبود وضعیت تغذیه ای مردم از جمله کاهش مصرف نمک، قند و روغن و غیره در جامعه شده و در نتیجه کاهش میزان ابتلا به بیماری های غیرواگیر و بالابردن سطح سلامتی افراد جامعه گردد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین برنامه های حوزه سلامت شهرستان ترویج فرهنگ غذاهای سنتی، سالم و تغذیه مناسب برای ارتقاء سلامت جامعه می باشد و در ادامه تلاش برای حفظ فرهنگ غذاهای بومی و محلی و تشویق شهروندان به این امر را ضروری خواند و برگزاری جشنواره های این چنین را گامی مهم در حفظ غذاهای سنتی منطقه اعلام نمود.

به گزارش بیرک ؛ قابل است در نظر گرفتن طعم و مزه ، نوع پخت ، تزئین و نوآوری و خلاقیت ، به صرفه بودن و نوع روغن مصرفی مهمترین شرایط انتخاب غذاهای برتر بود که پس از داوری غذاها باحضور کارشناسان تغذیه ۲۰ نفر از شرکت کنندگان تجلیل شدند.

مسلم عبدی دادکان