نقشه استان سیستان و بلوچستان

روز چهارشنبه (۲۸ آبان)، سید محمد دهنوی، عضو هیأت رئیسه مجلس از اعلام وصول طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان به ۴ استان خبر داد. دهنوی جزئیات بیشتری در این باره ارائه نداده است.

به گزارش آوای سرحد؛ در سالهای اخیر بحث حساس تقسیم سیستان و بلوچستان با فراز و فرود های بسیاری همراه بوده و مخالفان و موافقان خود را همراه دارد. اگرچه در تحلیل های مختلف به کرار دیدگاه هایی به موافقان و مخالفان این طرح نسبت داده شده اما هیچگاه تاکنون نظرسنجی عامیانه ای در اینباره شکل نگرفته و یا در محافل سیاسی و یا مرکز صدا و سیمای استان بحثی کارشناسانه میان دستکم یک موافق و مخالف شکل نگرفته که البته صدا و سیما می‌توانست بهتر می‌توانسته این موضوع را مدیریت کند.

از مناظره گذشته، آنچه که تاکنون شاهد بوده ایم، اکثریت نمایندگان مجلس استان همواره با طرح تقسیم سیستان و بلوچستان مقابله کرده‌اند؛ واضح ترین آن نامه ۶ تن از نمایندگان مجلس قبل به رئیس جمهور در مخالفت با طرح مذکور بود.

وسعت استان بارزترین دلیل موافقان طرح تقسیم

در کلام موافقان تقسیم استان سیستان و بلوچستان، همواره بحث فاصله ۹۰۰ کیلومتری قطر شمال به جنوب پهنه استان مطرح گردیده و بالطبع به حاشیه افتادن شهر های دور تر و در نتیجه صرف هزینه ها در مرکز را دلیلی قانع کننده برای انجام تقسیم میدانند.

نماینده مخالف: ادارات کل راه حل معضل مسافت

“اسماعیل حسین زهی”، نماینده مردم خاش در مجلس در گفتگویی که با رسانه ای با نام فراز داشته میگوید: «مردم استان سیستان و بلوچستان به رغم تنوع قومی و مذهبی مانند اعضای یک خانواده هستند و در حال حاضر نمی‌توانیم اظهار نظر دقیقی درباره این طرح داشته باشیم.»

وی در لحنی متعادل میگوید معتقد است تا مطالعه نشود مخالف طرح بوده و باید نظر کارشناسان و مردم گرفته شود. نماینده خاش در پاسخ به مساله وسعت میگوید: «ما معتقدیم که می توان به صورت دیگری این مشکل را حل کرد. برای مثال دولت می تواند با تعیین ادارات کل در شمال و جنوب استان این مشکل را حل کند.»

در سال ۹۶ نیز محمدنعیم امینی فرد، رئیس فقید مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس دهم در جمعی ۶ نفره با ارسال نامه ای به رئیس جمهور، مخالفت نمایندگان استان را با طرح تقسیم اعلام کرده بود.

از سویی قابل توجه است که مخالفت در تقسیم استان معطوف به نظر نمایندگان نبوده و در کلام علمای اهل سنت و فعالین سیاسی هم برجسته است.

مواضع ضد و نقیض دولت

۱۱ مهر ۹۶ بود که رحمانی فضلی، وزیر کشور در پاسخ به نامه حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان، تقسیم استان سیستان و بلوچستان را به نفع مردم ندانسته بود. رحمانی فضلی در توضیحات خود گفته بود: «علت عقب افتادگی و عدم توسعه نیافتگی این مناطق تقسیمات کشوری نیست. علت این مسئله نظام برنامه‌ریزی نامناسبی است که بیش از ۷۰ سال است در کشور وجود دارد. متأسفانه در نظام برنامه متمرکز کلان توجهی به مناطق آنگونه که بتواند فاصله‌ها و عدم توازن و تعادل را جبران کند، نمی‌شود. تا زمانی که این عدم توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل برای جهش در این حوزه‌ها رفع نشود، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.هر چند بخواهیم ساختار را عوض کنیم و تقسیمات کشوری را انجام بدهیم.»

اما این خلاصه مواضع دولتی نبوده و در ۱۷ اسفند ۹۸ احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، دیدگاهی مخالف با رحمانی فضلی داشته است.
وی در این باره گفته بود: «تقسیم سیستان و بلوچستان با رعایت موارد اصولی حتما باید انجام شود البته هدف از این تقسیم باید ایجاد توسعه همه‌جانبه باشد نه اینکه عده‌ای در تقسیم اهدافی غیر از توسعه را دنبال کنند چون سیستان و بلوچستان استانی وسیع است که از حد و توان مدیریت واحد خارج شده است.»

رسانه های معاند و پوشش خبری طرح تقسیم سیستان و بلوچستان

مباحث تفکیک استان ها در ایران جدا از آنکه کدام استان و با کدام شرایط باشد، با نظراتی مثبت و منفی هرچند آرام و تند همراه بوده اند. شرایط قومی، مذهبی و جغرافیایی سیستان و بلوچستان نگاه رسانه های خارجی و معاند را به این استان تیز تر کرده است، دور از انتظار نیست که در حرکاتی زیرپوستانه بخواهند آب را گل آلود و ماهیگیری کنند. می‌طلبد نهاد های امنیتی هوشیار و مردم نیز در مطالعه منابع خبری دقت بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/۳۲۱۴