افزایش اعتبارات حوزه گردشگری سیستان و بلوچستان در دولت تدبیر و امید

33575.jpg

‌رییس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان زاهدان گفت: افزایش اعتبارات حوزه گردشگری سیستان و بلوچستان در دولت تدبیر و امید چند برابر شده است.

‌عدنان حسینی در گفت وگو با ایسنا- اظهار کرد: سیستان و بلوچستان استانی گردش پذیر با قابلیت‌های فراون است.

رییس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان زاهدان در ادامه افزود: ایده و ابتکار طرح سال گردشگری برای سیستان و بلوچستان را استاندار مطرح کرد و تاکنون نیز در این رابطه برنامه‌ها و طرح‌های زیادی در استان اجرایی شده است.

حسینی ارائه تسهیلات به توریست‌ها را یکی از برنامه‌های این سازمان برای جذب گردشگر به استان عنوان کرد و افزود: طبق توافقی که با میراث فرهنگی کل کشور انجام شده است تسهیلاتی برای توریست‌ها در نظر گرفته شده است، این تسهیلات در قالب یارانه سفر که بخشی از هزینه‌های انها را سازمان میراث و فرهنگی پرداخت می‌کند، اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: سال گذشته نیز اقدامات بسیاری در زمینه گردشگری و ارائه تسهیلات به آنان انجام شد که تقاضا برای سفر به استان را در سال ٩۶ بالا برده است.

رییس میراث فرهنگی زاهدان اجرای تورهای گردشگری را از اماکنی همچون شهر سوخته، میرجاوه و خاش را از جمله برنامهها برای گردشگران در استان ذکر کرد.

وی نقش رسانهها را در معرفی جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی استان به کشور مهم ارزیابی کرد و گفت: در همین رابطه تور رسانه‌های کشوری در استان اجرا شد.

حسینی گفت: شهر گلپورگان که اولین کارگاه زنده سفال ایران و دومین کارگاه در جهان بعد از ژاپن است، مقدمات ثبت جهانی‌اش فراهم شده است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: بمپور و ایرانشهر هم قرار است به عنوان شهر سوزن دوزی در ایران مطرح شود.

حسینی با بیان اینکه در جهان ٢٠ اثر ثبت شده وجود دارد گفت: ٢ اثر از این آثار با موضوعات شهرسوخته و بیابان لوت مربوط به سیستان و بلوچستان است.

وی خاطرنشان کرد: در استان سیستان و بلوچستان مردم همچنان فرهنگ خود را حفظ کرده و با لباس سنتی در مجامع عمومی حضور دارند که این موضوع از دید گردشگران قابل توجه است.

رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری زاهدان تصریح کرد: برنامه‌های گسترده‌ای با توجه به قابلیتهای استان سیستان و بلوچستان در سال٩۶ داریم از جمله جشنواره هامین(فصل خرما)و جشنواره انار سنگان و … که در سال‌های قبل در سطح استان برگزار شده است اما اکنون قرار است با نگاه ملی و بین المللی انها را برگزار کرد.

حسینی در ادامه گفت: وجود اثر طبیعی کوه تفتان به عنوان یک اثر ثبت ملی شده و گل فشان پیرگل و مسجد قدیمی خاش به عنوان مهمترین جاذبه‌های گردشگری در این منطقه مطرح است.

وی سنگ نگاره های دره نگاران سراوان، معابد جالق و مسجد جامع دزک که شاهکار معماری است را از دیگر نقاط گردشگری استان بیان کرد.

حسنی، قلعه خشتی و گلی سیب و سوران را به عنوان اثر تاریخی فاخر در منطقه بلوچستان عنوان کرد و گفت: وجود این آثار و چندین مکان تاریخی و گردشگری دیگر در شهرهای سرباز و نیکشهر می‌تواند جاذب توریستهای زیادی به استان باشد.

وی ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان١٧٠٠ اثر وجود دارد که ٢٠٠اثر مربوط به شهرستان سرباز است  که یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد رودخانه سرباز تمساح پوزه کوتاه است.

رییس میراث فرهنگی و صنایع گردشگری زاهدان بیان کرد: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید نگاه به گردشگری نسبت به دولت قبل تخصصی تر شده است.

حسینی، حفظ میراث فرهنگی را از هر موضوعی در کشور مهم تر عنوان کرد و گفت: توجه به مقوله صنعت گردشگری اشتغال را در استان به دنبال دارد و باعث رشد فرهنگی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قبل از رشد فضای مجازی جامعه تک صدایی بود اما اکنون جامعه و مردم اگاه تر شده‌اند، با این وجود نگاه جهانی به استان ما هنوز به طور کامل عوض نشده و این نیاز به اجرای برنامه‌های جهادی دارد، گردشگری سیستان و بلوچستان حرف اول را در کشور می‌زند، تنها راه نجات مردم استان ما از نظر اقتصادی توجه به حوزه ی گردشگری است که نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دولتی ندارد.