ظرفیت های شهرستان خاش و ضرورت نگاه به جذب گردشگر

اختصاصی- پایگاه خبری بیرک

ظرفیت های شهرستان خاش –  شهرستان خاش از ظرفیت ها و پتانسیل های ارزشمندی در مباحث مختلف و از جمله گردشگری بهره می برد که نگاه به این مبحث برای جذب گردشگران از ضرورتهای اجتناب ناپذیر است.

قله آتشفشانی و نیمه فعال تفتان” بام شرق ایران”، گل فشان طبیعی پیرگل، رودخانه های زیبای ایرندگان و کارواندر ، گزو و کاواری، ارتفاعات بیرک، پنج انگشت، مورپیش، سیاه بند در کنار سروهای کهنسال سنگان و کوشه و دهپابید، دریاچه طبیعی سردریا،گلفشان پیرگل ، غار های گواتاک و صداکی ، چشمه های آب سرد و گرد تفتان و آثار پر شمار تاریخی مانند قلعه های حیدرآباد، ایرندگان، ناصری و کمال آباد و برجک بلو، بازارچه سرپوش، مسجد جامع و دهها آثار دیگر از توانمندی های برجسته ای هستند که سرمایه گذاری بر روی هر کدام از آنها به رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه کمک می کند.

صنایع دستی ناب و منحصربفرد خاش مانند سوزن دوزی ایرندگان، حصیربافی و سکه دوزی و گلیم و قالی بافی خاش نیازمند معرفی بیشتر هستند و باید تولیدات دستی هنرمندان زن و مرد بلوچ به دنیا عرضه شوند.

ایجاد بازارچه های صنایع دستی، ایجاد خانه کاشانه های روستائی، ایجاد دهکده های گردشگری، توجه به زندگی و آداب و رسوم مردم شهری، روستایی و عشایری و معرفی پوشش زیبای بلوچی و سیاه چادر” گدام بلوچی” بعنوان نماد زندگی قوم بلوچ در کنار عرضه محصولات کشاورزی و دستی و غذاها و ورزشهای بومی و محلی سبب جذب شدن گردشگران داخلی و خارجی به خاش و مناطق همجوار آن می شود. امید می رود با نگاه بلند دولت و نیز همت سرمایه گذاران بخش خصوصی جایگاه خاش در بعد گردشگری و غیره رفیع و برجسته دیده شود و مردم ایران و گردشگران جهانی بتوانند به خاش سفر داشته باشند و از جذابیت های آن بهره ببرند.

?محمدامین میربلوچزهی، خبرنگار خاش