تصویر:  تابلوی نقاشی خانم زرخاتون عظیمی در حال سوزن دوزی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت:در حال انجام ثبت روستای گِنز ایرندگان به عنوان روستای ملی “بلوچ دوزی” (سوزن دوزی بلوچی) هستیم.

بهروز عیسی زهی در گفتگو با خبرنگار آوای سرحد اظهار داشت: از آنجا که از گذشته “بخش ایرندگان” شهرستان خاش در زمینه سوزن دوزی همواره به دلیل وجود اساتید سوزن دوزی و رواج آن در بین اکثر خانوار های بخش زبانزد بوده، با بررسی های صورت گرفته یکی از روستا های این بخش به عنوان روستای ملی “بلوچ دوزی” معرفی میشود.

وی گفت: اساتید بنامی چون مرحومه “مهناز جمالزهی ایرندگان” ، مرحومه “شهناز خلیلی” ، زرخاتون عظیمی و مریم کریمی بیان کننده ظرفیت این منطقه از استان در زمینه سوزن دوزی بلوچی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه “روستای گنز” از شرایط بهتری برخوردار است نتیجه گرفتیم در صدد تهیه پرونده و طرح آن در دبیرخانه شورای مربوطه در سال آینده باشیم.

عیسی زهی با بیان اینکه وزارت خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هدف هویت بخشی، حفظ اصالت های فرهنگی در قالب صنایع دستی، پاسداشت هنر ها و صنایع کهن و اصیل اقدام به ثبت شهر ها و روستا های شاخص میکند افزود: در استان “سیستان و بلوچستان” با توجه به وجود چنین مناطقی تاکنون یک شهر و یک روستا ثبت ملی شده اند.

وی تصریح کرد: امسال هم یک شهر در دبیرخانه شورای انتخاب شهرها و روستاهای صنایع دستی مطرح شد که امیدواریم با موافقت کمیته داوران تعداد مناطق استان به سه منطقه افزایش یابد.

بخشدار ایرندگان نیز در گفتگو با خبرنگار آوای سرحد گفت: اساتید سوزن دوزی ایرندگان دارنده اولین دکترای هنر در زمینه “سوزن دوزی” در کشور میباشند.

عنایت اله ایرندگانی افزود: با همراهی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، جلسه ای با حضور اساتید سوزن دوزی بخش ایرندگان در روستای گنز برگزار گردید و مقرر شد با توجه به پیشینه سوزن دوزی منطقه ایرندگان، روستای گنز به عنوان روستای ملی بلوچ دوزی معرفی و ثبت گردد.

وی تصریح کرد: پیش از این شاهد بوده ایم بعضا پیشینه سوزن دوزی ایرندگان به نام دیگر مناطق و افراد معرفی شده که با ملی شدن یکی از روستا های بخش قدم خوبی برای معرفی هنر اصیل سوزن دوزی ایرندگان در کشور برداشته میشود.

انتهای خبر/۳۲۱۴