لزوم زیبا سازی شهر خاش برای استقبال از گردشگران

 

جواد جمشیدزهی- مجله فرهنگی و اجتماعی بیرک

آنچه در کنار جاذبه های طبیعی و گردشگری شهرستان خاش مهم می نماید، محوریت زیبا سازی شهری است تا گردشگران این شهر را شایسته حضور مجدد بدانند.

هر ساله وقتی در آستانه نوروز قرار می گیریم تکاپوی خانه تکانی و زیبا کردن منزل رونق می گیرد.

در این میان زیباسازی شهری نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که جذابیت های شهری با رنگ و لعاب بهاری و نوروزانه، نه تنها ذهن مسافران را به شهری زیبا و با نشاط سوق می دهد بلکه باعث اقامت بیشتر مسافران و گردشگران نوروزی در شهر شده و جذب بیشتر توریست را به دنبال دارد.

در واقع باید به این نکته توجه داشت که  آنچه در کنار جاذبه های طبیعی و گردشگری شهرستان خاش مهم می نماید، محوریت زیبا سازی ونظافت شهری است تا گردشگران این شهر را شایسته حضور مجدد بدانند.

زیبا سازی وفضای سبز دو برنامه متقدم در امور شهرهاست که به همکاری شهرداری ومشارکت مردمی نیاز دارد، بنایراین علاوه بر نقش شهرداری در این امور نقش مردم نیز مهم می نماید که علاوه بر اقدامات موثر خود با نظرات و ایده ها می توانند یاریگر زیباسازی شهر شوند.

بر همین اساس دیدگاه های مردم برای زیبا سازی شهر  که همه به آماده سازی شهر برای نوروز  تاکید دارند و تشویق سرمایه گذاران برای ورود به زیباسازی شهری را مهم می دانندو باید فرهنگ آن را برای مردم فرهنگسازی کرد.

می توان از طریق مدارس بچه ها را تشویق به زیبا سازی محله های خودشان نمود وهر خیابانی را به گروههایی برای زیبا سازی سپرد، کیسه زباله در اختیار گروها قرار داد تا هر کس تلاش نماید محله مورد سکونت خود را از زباله پاکسازی نماید و در زیبا سازی محیط زیست نقش مهمی ایفا کند.

اهمیت دادن به سیستم چراغانی شهر  با نورپردازی همچون شهرهای بزرگ، زیبایی وجلوه خاصی به شهر می دهد و باعث می شود کم کاستی شهر کمتر به نظر می آید چرا که هم برای زیبایی شهر مفید است وهم از نظر توریستی دارای اهمیت می باشد.

نورپردازی بر اساس رنگ فصل، سرسره موزیکال، نماد دربهای خانه های قدیمی بسیار جذاب به نظر می رسد.

برخی از مردم ورودی شهر را در جذب مسافر مهم میدانند و اظهار دارند که باید به ورودی شهر اهمیت داده شود و مشخصات وجاهای دیدنی شهر در ورودی شهر بر  روی بیلبورد مشخص شود. می توان در ورودی شهر علامتهایی به شکل سلام و جاذبه قدیمی شهر را نصب کرد وبه بهانه رسیدن سال جدید بصورت نمادین سفره هفت سین، طراحی کرد.

طراحی و رنگ آمیزی زیبا و خلاقانه در مسیر عابر پیاده باهزینه کم، کاشتن درخت و چمن های مصنوعی جهت رونق فضای سبز، رنگ آمیزی پارک ها و …  شهر از دیگر مورادری هست که مردم شهرستان خاش برای زیباسازی شهری به شهرداری و شورای اسلامی شهر پیشنهاد میدهند.

خاموش بودن چراغ های روشنایی حاشیه خیابان و وضع آسفالت نامناسب و پستی بلندیهای خیابان های خاش را مورد انتقاد قرار دادند و خواستار اصلاح و رسیدگی به این وضعیت شدند تا برای مسافران تازه وارد به شهر نمای بدی جلوه نکند.