نقش برند سازی در رونق اقتصاد مقاومتی و تولید

یادداشت اختصاصی پایگاه خبری بیرک

مجتبی شجاعی – بخشدار مرکزی خاش

یکی از پارامترها و نکات مهم تعیین کننده پیشرفت و رشد کشورهای توسعه یافته و موفقیت آن ها در افزایش روزافزون تولیدات و تصاحب بازارهای جهانی، سورت نمودن و بسته بندی استاندرد و ارائه تولیدات در غالب و پوشش بسیار زیبا و مناسب است.

فرهنگ بسته بندی محصولات و تولیدات،برای ارائه و فروش در بازارهای مختلف جهان،فرهنگی است که در سال های اخیر،جایگاه ویژه ای را کسب کرده است و به عاملی مهم در میزان فروش و امتیاز رقابتی محصولات واحدهای تولیدی تبدیل شده است.

هر چه قدر بسته بندی یک محصول زیبا، مناسب، در برگیرنده مشخصات و معرف محصول و مهم این که مطابق با جنبه ها و خصوصیات روان شناختی خریداران باشد، به همان اندازه، از بازار و فروش خوبی برخوردار خواهد بود.

این امر تا آن جا اهمیت دارد که در بسیاری از موارد بسته بندی زیبا و مناسب محصول، خریداران را مجذوب خود کرده و به مقیاس زیادی مسئله کیفیت را تحت الشعاع قرار می دهد.

در این صورت است که خریدار به راحتی از کالای با بسته بندی ساده و یا نامناسب می گذرد و محصولی را می خرد که از پوشش یا بسته بندی زیبا تری برخوردار باشد، هر چند که از لحاظ کیفیت پایین تر از اجناس دیگر باشد.

متاسفانه هنوز در کشور ما از نظر بسیاری از مردم عادی، سورت و بسته بندی انواع محصولات به عنوان یک بحث فانتزی، تجملی و لوکس است که سبب افزایش بهای عرضه محصول می شود و به ویژه قشر سنتی جامعه همچنان به مصرف محصولات عرضه شده به صورت فله ای و درجه بندی نشده ادامه می دهند.

درجه بندی و بسته بندی محصولات کشاورزی، در نگهداری، محافظت و استانداردسازی محصول نقش داشته و عرضه محصولات حد و اندازه های یکسان، سورت و بسته بندی شده، یافتن بازارهای جدید خارجی و افزایش صادرات و ورود ارز به کشور است.

بسته بندی علاوه بر تاثیر بر صادرات و ایجاد ارزش افزوده و سوداوری بیشتر می تواند عامل تبلیغ و معرفی فرهنگ غنی هر منطقه نیز باشد و خود باعث تولید نگرش های جدید و حذف برخی نگرشها نسبت به منطقه ای خاص گردد که با توجه به نام گذاری سال جاری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری و سیاستهای اقتصادی دولت تدبیر و امید  باید از ظرفیت های اقتصادی نهفته در فرهنگ از جمله موضوع بسته بندی نیز بهره گرفت که این موضوع عین حرکت در خط اقتصاد مقاومتی و الگوی مناسب فرهنگ عرضه محصول میباشد.

کشورمان همواره در تلاش است تا تفاوت بسیار و فاحش بین میزان واردات و صادرات خود را کم کند و تولیدات خود را به منظور رفع نیازهای داخلی و فروش در بازارهای خارجی، افزایش دهد. اما همان طور که گفته شد، افزایش تولیدات و فروش آن ها در بازار رقابتی، مستلزم این است که ما توجه خاصی به بسته بندی نموده و در تمام زمینه های تولیدی از آن استفاده نماییم.

چنان که می بینیم، میزان صادرات مان به میزان زیادی به نسبت نبود همین صنعت بسته بندی، بسیار ناچیز است و بسیاری اوقات، از محصولات و تولیدات ایرانی به خاطر فقدان بسته بندی و پوشش مناسب و معرف، مورد سوء استفاده صورت گرفته و به نام دیگر کشورها، صادر می شوند که نمونه عینی ان برخی محصولات گرمسیری در استان مان مانند موز است که در بسته بندی پاکستانی عرضه میشود.

متاسفانه بسته بندی در ایران هنوز در حد یک موج است و در استان ما نیز حتی با این موج هم فاصله زیادی وجود دارد و با آنکه ضرورت آن کم و بیش در میان مدیران و عامه مردم جا افتاده، اما استراتژی هدفمند برای آن تعیین نشده است که بخشی از آن را می توان ناشی از بالا بودن هزینه های بسته بندی دانست.

بخش بسته بندی نیازمند توسعه ای است که به کاهش هزینه های بسته بندی منجر شود.

نکته مهم در جهت فروش هر چه بیش تر محصولات تولیدی شیلاتی و کشاورزی ایجاد و پیدایش اشکال و روش هایی خاص، جدید و جذاب در ارائه آن محصولات به مصرف کننده گان است لذا بسته بندی محصول و قبول و رضایت مصرف کننده، به عنوان دو رکن جدانشدنی از هم، رونق و افزایش فروش کالاهای تولیدی را به همراه دارد که در  بسیاری از مناطق استان محصولات کشاورزی متاسفانه با نشان و برند غیرملی ان هم بسیار گمنام و مظلوم در بازارها تولید میشود و این سلسله روش سالهاست که ادامه داشته و دارد و اقدام موثری نه از جانب اتحادیه ها و تعاونی های کشاورزان صورت گرفته و نه شرکت تعاون روستایی به اندازه کافی فرصت گذاشته است که البته بخش خصوصی در این موضوع به درستی ورود ننموده است.

لذا کشاورزان ایرانی و هم استانی ما لازم است پس از باور این موضوع که روشهای سنتی عرضه محصولاتشان همانند روشهای سنتی تولید دیگر پاسخگوی بازار داغ رقابتی امروز نیست با تشکیل اتحادیه تعاونی‌های بازاریابی  به صادرات کشاورزی رونق خاصی داده و برخی محصولات کشاورزی را از این حالت گمنامی در نقاط دیگر در بیاورند.