۹۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بندر چابهار

جلسه پیگیری روند توسعه خط ریلی چابهار _ زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی ، استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و جمعی از میهمانان همایش بین المللی توسعه چابهار در سالن جلسات اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان برگزار شد.

سرمایه‌گذاری در بندر چابهار

سرمایه‌گذاری در بندر چابهار

به گزارش پایگاه خبری بیرک به نقل از  ایسنا– منطقه سیستان و بلوچستان، وزیر راه و شهرسازی در این جلسه با اشاره به رشد ۵۶ درصدی تخلیه و بارگیری در بندر چابهار گفت: مهم این است که هم جاده را مدیریت کنیم و هم از شرکت های حمل و نقل بخواهیم که ناوگانشان را مدیریت کنند تا کم حادثه از این مسیر عبور کنیم.

اسلامی اظهار کرد: تصمیم جدی بر است که باری که مربوط به شرق کشور است از بندر چابهار وارد شود.

وی ادامه داد: باید قدرت پذیرش فله در این بندر افزایش یابد، چراکه بندر را فعال نگه می دارد، سهم اقتصاد جاده را برای استان به همراه می آورد و موجب می شود فعالیت ها را در این محور برای راه سازی گسترش دهیم .

وی گفت: راه آهن هم به همین شکل است، بر اساس مصوبه ای که به تازگی از دولت گرفتیم مذاکرات برای تعیین مالی آن انجام شده است، پروژه راه آهن بی وقفه ادامه پیدا خواهد کرد .

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این که راه آهن فوری به زاهدان و میلک متصل شود و بعد از آن از خط بیرجند عبور کند و به بافت مشهد برسد مهم و اولویت یک است .

دکتر اسلامی گفت: همه کسانی که می خواهند درباره چابهار اظهار نظر کنند ذهن باشد به ملاحظات، الزام ها، افق برنامه، جمعیت پذیری و فعالیتی که می خواهد شکل بگیرد توجه کنند تا پیش بینی ها با مشکل مواجه نشود، شهر مطلوبی داشته باشیم و چابهار هاب لجستیکی منطقه باشد و باید با افتخار پرچم جمهوری اسلامی ایران را با عنوان پیشرو یک بندر اقیانوسی برای مردم به اهتزار در آوریم .

مدیرکل بنادر و دریانوردی نیز در این نشست گفت: علت این که یک درصد تخلیه و بارگیری بنادر کشور سهم سیستان و بلوچستان است، کارخانه های فرآوری و پردازش در سیستان و بلوچستان نسبت به دیگر استان ها کمتر احداث شده، کالاهای مواد معدنی سیستان و بلوچستان رقابت پذیر نیست و در عمل از استان های دیگر صادرات و حتی کالاهایی که مربوط به افغانستان است از دیگر مسیرها صادر می شود جای سوال است .

بهروز آقایی افزود: پسکرانه این بندر سه میلیارد تن مواد معدنی است با خلوص ۶۵ درصد اما کل صادرات آن حدود ۳۰ میلیون تن است، این کالا رقابت پذیر نیست و مواد معدنی که از برزیل وارد می شود هفت دلار ارزان تر است .

وی ادامه داد: ترکیب جمعیتی کره جنوبی ۵۰۷ نفر، اما در سیستان و بلوچستان ۱۵ تا ۴۰ نفر است، شاید یکی از دلایل این تفاوت ها، این است که استان در مسیر بار و کالا قرار نگرفته است .

وی ادامه داد: این که کالای اساسی کشور از یک بندر دیگر با فاصله ۷۵۰ مایل وارد چابهار می شود و با طی ۲ هزار کیلومتر دیگر بر می گردد موضوع هایی است که به زیرساخت های ریلی و جاده ای مربوط می شود .

آقایی بیان کرد: پاسخ همه سوالات در ریل است و همه پتانسیل و تلاش بر این است که ریل سریع تر به بندر وصل شود، پیشنهاد شفافی داریم به همین منظور از آیت ا… رئیسی خواستار مشارکت آستان قدس برای توسعه ریل شدیم و از قرارگاه خاتم (ص) نیز در این باره درخواست همکاری داشتیم .

وی گفت: ۲۰ درصد کالاهای اساسی کشور متعلق به استان های جنوب شرق کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، کرمان و تا حدودی هم سمنان است همه مطالعاتی که درباره میزان گوشت مصرفی و خوراک و دام و طیور انجام شده است نشان می دهد میانگین آن ۲۰ درصد سهم سیستان و بلوچستان است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی یشنهاد کرد دولت ۲۰ درصد از کالای اساسی که وارد کشور می شود به بندر چابهار اختصاص دهد.

وی گفت: باید توانمان را بگذاریم که ریل را از طریق بخش خصوصی رونق دهیم، بهترین حالت این است که قرارگاه خاتم (ص) به عنوان پیمانکار این اقدام را انجام دهد و آستان قدس مشارکت کند.

به گفته آقایی، ۹۵۰ میلیارد تومان از ابتدای امسال در بندر چابهار به واسطه بخش های خصوصی قرارداد امضا شده است، خوشبختانه برخی سرمایه گذاران اعلام کرده اند که از ترقه بازی های دشمن هیچ واهمه ای ندارند، ما نیز همچنان تلاش خواهیم کرد که شاهد افتتاح پروژه های مختلف و رشد و سرمایه گذاری بیش از پیش در چابهار باشیم.