از تولد ۹ فرد مبتلا به تالاسمی در خاش جلوگیری شد

رئیس شبکه بهداشت و درمان خاش سیستان و بلوچستان گفت: در سال گذشته از تولد ۹ فرد مبتلا به بیماری تالاسمی در این شهرستان جلوگیری به عمل آمد.

به گزارش پایگاه خبری بیرک دکتر رضا کرد افزود: هم اینک ۱۷۵ فرد مبتلا به بیماری تالاسمی در خاش تحت درمان هستند که ۲۰ فرد از آنها اتباع خارجی و ۱۵۵ فرد ایرانی اند و از این شمار نیز ۲۲ نفر هستند که از شهرهای ایرانشهر، سراوان و میرجاوه تحت درمان داریم و در مجموع ۱۳۳بیمار مربوط به شهرستان خاش هستند.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع از سال قبل تاکنون نشست های مختلفی را با علما، مسئولان، محضرداران، سردفتران ازدواج و عاقدین محلی، شوراها، دهیاران و غیره داشته ایم و بر حسب اجرای برنامه های کنترلی و حساس بودن روی موضوع توانستیم ۹ زوج ناقل سالم را شناسایی و تحت مراقبت قرار دهیم که در نهایت پس از انجام آزمایشPND و انجام مراحل قانونی سقط درمانی انجام شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان خاش ادامه داد: در سیستان و بلوچستان طی سالهای اخیر شاهد افزایش آمار و سیر صعودی مبتلایان به بیماری تالاسمی بوده ایم که متاسفانه همه این مشکلات به وجود ازدواج های فامیلی و عدم انجام مشاوره و آزمایشات قبل ازدواج در راستای پیشگیری از بیماری برمی گردد لذا توصیه می کنیم خانواده ها قبل از جاری شدن خطبه عقد فرزندانشان نسبت به انجام آزمایش قبل ازدواج اقدام نموده و همه با هم در راستای کاهش موارد جدید تالاسمی ماژور حرکت نماییم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان خاش اظهار داشت: تالاسمی یک بیمای ارثی بوده لذا افرادی ناقل این بیماری اند تا زمانی که با یک ناقل دیگر ازدواج نکنند از بیماری خود اطلاع ندارند.

کرد گفت: روز شنبه هفته آینده نیز به مناسبت گرامی داشت روز جهانی تالاسمی یک همایش بزرگ را با حضور مهمانان استانی و نیز همراهی دکتر میری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، فرماندار ،ائمه جمعه ، علما و روحانیون، محضرداران و عاقدین محلی، مسئولین شهرستانی و اقشار مختلف مردم برگزار می کنیم و در خطبه های نماز جمعه نیز مطالبی در خصوص این بیماری و راههای پیشگیری از آن توسط کارشناسان ستادی مرکز بهداشت ارائه خواهد شد.

کرد در ادامه از تمامی فعالیت فضاهای مجازی و اصحاب رسانه شهرستان جهت حضور گسترده در این همایش و پوشش خبری مطلوب با توجه به اهمیت موضوع دعوت به عمل آورد.

به گزارش پایگاه خبری بیرک بیماران تالاسمی باید هر ۱۵ تا ۴۵ روز یکبار خون تزریق کنند که بر اثر ورود خون مکرر میزان آهن بدن بیماران افزایش یافته و بر اثر تجمع آهن به مشکلات زیادی نظیر بیماری قلبی و کبد، دیابت، تأخیر در بلوغ مبتلا می‌شوند.

برای جلوگیری از ناسازگاری باید خون افراد به دقت بررسی و آزمایش‌های لازم انجام شود، چون اگر این بیماران درست درمان شوند و به طور مرتب خون دریافت کرده و آهن اضافی نیز با تجویز آهن‌زداها رفع شود و از نظر قلب، کبد، غدد، بینایی و شنوایی و سایر عوارض مرتب کنترل و پیشگیری شود نه تنها عمر طبیعی خواهند داشت بلکه از نظر تحصیلات و مهارت ها در حد افراد طبیعی هستند.

 

گزارش : محمدامین میربلوچزهی