هشت تانکر آبرسانی سیار هدیه دفتر مقام معظم رهبری تحویل مردم چابهارشد

هشت تانکر آبرسانی سیار هدیه دفتر مقام معظم رهبری امروز /سه شنبه/ در مراسمی با حضور معاون وزیر و رئیس ستاد مدیریت بحران کشور، مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان وبلوچستان، فرماندار و مسئولان محلی چابهار تحویل مردم روستایی این شهرستان شد.

هدیه رهبری به مردم جنوب بلوچستان

هدیه رهبری به مردم جنوب بلوچستان

به گزارش مجله خبری بیرک مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تانکرهای آبرسانی سیار هر کدام با ظرفیت ۱۲ هزار لیتر و در مجموع ۲۱ میلیارد ریال هزینه از محل اعتبارات توسعه سواحل مکران خریداری شده است.
عبدالاحد ریگی افزود: رهبر معظم انقلاب توجه ویژه ای به آبادسازی سواحل مکران دارد و برای همین منظور با هدف تقویت ناوگان آبرسانی سیار، هشت تانکر با مجموع ظرفیت ۹۶ هزار لیتر از طریق دفتر مقام معظم رهبری خریداری و تحویل آب و فاضلاب روستایی چابهار شده است.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان با بحران جدی آب مواجه است به طوری که بیشتر منابع آبی این استان خشک شده و سطح آب چاهها پایین رفته است.
وی افزود: مردم ۴۰۶ روستای شهرستان چابهار با ۴۹ دستگاه تانکر (۲۴ تانکر دولتی و ۲۵ تانکر استیجاری) روزانه برای هر نفر ۱۵ لیتر آبرسانی سیار می شوند و به نوعی محروم ترین منطقه کشور از نظر دسترسی مردم به آب سالم و بهداشتی است.
وی تصریح کرد: شاخص دسترسی مردم به آب در چابهار ۲۳ درصد است و ۷۷ درصد مردم این شهرستان به آب سالم و بهداشتی دسترسی ندارند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان گفت: ۱۴۶ هزار و ۳۱۷ نفر با ۳۲ هزار و ۴۷۶ خانوار ساکن در ۴۰۶ روستای چابهار ماهانه با ۶ هزار و ۷۴۱ سرویس به صورت سیار آبرسانی می شوند.
ریگی ادامه داد: بر اساس برآورد این اداره ماهانه ۸۰ هزار و ۸۹۲ متر مکعب آب به وسیله ناوگان آبرسانی سیار به مردم روستایی تحویل می شود.
فرماندار چابهار نیز اظهار داشت: این شهرستان محرومیت زیادی در بحث آب شهری و روستایی دارد به طوری که روستاهای بالای ۶ هزار نفر نظیر بریس در نوار ساحلی حتی یک متر شبکه آبرسانی ندارند.
ایوب درویشی توجه دولت بر اساس شاخص های محرومیت هر شهرستان را خواستار شد و خاطرنشان کرد: شیرین سازی آب دریا با ساخت آب شیرین کن تنها راه نجات مردم سواحل مکران از بی آبی است.
وی بر تکمیل طرح های آبرسانی روستایی در پایین دست ۲ سد پیشین و زیردان تاکید کرد و افزود: چابهار از نظر شاخص های بهداشتی، آموزشی، راه، برق و اجرای طرح هادی در حد پایینی است.
به گزارش ایرنا شهرستان چابهار بر اساس سرشماری آبان سال ۱۳۹۵ با جمعیت ۲۸۳ هزار و ۲۰۴ نفر و ۴۸ هزار و ۱۴۷ خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از ۲ شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.