معاون اداره کل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان گفت: عملیات مهار شن های روان در مناطق بحرانی شهرستان زهک در شمال سیستان و بلوچستان آغاز شد.

به گزارش مجله فرهنگی،اجتماعی و خبری بیرک  بنقل از  ایسنا، ریگی افزود: در فاز اول تثبیت ۵۰۰ هکتار از ماسه بادی های بالادست منطقه ی “محمد شاه کرم” شهرستان زَهَک انجام می شود .

وی بیان کرد: مهار شن های روان به دو روش مالچ پاشی و ایجاد کمربند سبز انجام می شود .

وی گفت: برای این طرح نزدیک به ۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است .

معاون اداره کل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان گفت: شهرستان زهک با داشتن ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی بحرانی یکی از مناطقی است که هرسال با وزش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه دچار مشکلات فراوانی می شود که از این میزان اراضی ، ۱۵ هزارهکتار اراضی بحرانی درجه یک و مابقی اراضی بحرانی درجه دو را شامل می شود.

وی با بیان این که این اقدام با هماهنگی دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری انجام می شود افزود: عملیات مهار شن های روان تا پایان خرداد ماه سال آینده ادامه دارد.

همچنین مدیرکل بحران سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به حرکت شن های روان در منطقه سیستان و ایجاد ریزگرد و غبار در سطح منطقه افزود: امسال سیستان ۱۷۶ روز هوای توفانی داشت و ۳۷ روز آن بحرانی بود و تنفس مردم را با مشکل مواجه کرده بود.

رضا اربابی گفت: در هوای سیستان بیش از ۴۵۰ میکروگرم بر متر مکعب گرد و غبار در روزهای توفانی گزارش شده است که بیشترین غلظت ذرات گرد و غبار هم هزار و ۶۰۰ میکروگرم بر مترمکعب گزارش شد که ۱۰ برابر بیشتر از حد بحرانی بود.

مدیرکل بحران استان خاطرنشان کرد: بیشترین بیماران سل کشور مربوط به سیستان هستند و شهرستان های حوزه سیستان تنها شهرستان های کشور است که به لحاظ جمعیتی رشد منفی دارد.

اربابی خاطرنشان کرد: ناپایداری جمعیت یکی از معضل های سیستان است و بسیاری از روستاها با شن و گرد و غبار مدفون می شود که مردم هم برای رهایی از توفان و هوای بحرانی مهاجرت از منطقه را ترجیح می دهند.