معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: اولویت آموزش و پروش در سیستان و بلوچستان مدرسه‌سازی است چرا که بخش عظیمی از جمعیت هدف آموزش و پرورش در این استان به مدرسه دسترسی ندارند

به گزارش مجله فرهنگی و اجتماعی بیرک به نقل از  تسنیم،محمدرضا واعظ مهدوی در شورای آموزش وپرورش سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اولویت آموزش و پرورش در این استان مدرسه سازی است. مسائلی مانند کیفیت‌بخشی و نیروی انسانی نیز مهم است اما وقتی می توان این مشکلات را حل کرد که دانش آموزی سر کلاس برود.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: تعداد بازماندگان از تحصیل در این استان در حاشیه شهرها و روستاها تقریبا دوبرابر دانش آموزان حاضر در کلاس هاست که نداشتن شناسنامه، نبود بضاعت مالی و در دسترس نبودن مدرسه از عمده دلایل آن است.

وی با تاکید بر این که بخشی از جامعه هدف آموزش و پرورش به مدرسه ابتدایی دسترسی ندارند، تصریح کرد: به عنوان مثال در کل شهرستان هیرمند با ۳۷۰ روستا فقط ۱۸۰ مدرسه وجود دارد. در واقع ۲۰۰ روستا در یک شهرستان مدرسه ندارد و خیلی از دانش آموزان مقطع ابتدایی امکان جابه جایی از یک روستا به روستای دیگر را ندارند.

واعظ مهدوی اظهار داشت: با توجه به اینکه این وضعیت در اکثر شهرستان‌های سیستان و بلوچستان وجود دارد، پوشش کامل دبستان استراتژی اول ماست که با دو اولویت حاشیه شهر و روستاها انجام می‌شود.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: استراتژی دوم ما مدارس شبانه روزی است که در کاهش میزان افت تحصیلی بسیار مهم است. بعد از آن هنرستان‌ها و سپس دوره‌های دیگر در نقاط مختلف از اولویت‌های سوم و چهارم ما در توسعه آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان است.

وی خاطرنشان کرد: با کمک فرمانداری‌ها و همچنین مراکز بهداشت قرار شده تا وضعیت جمعیت جامعه هدف ما مشخص شود. به طور مثال در سال تحصیلی آینده جمعیت دانش‌آموزانی که باید به کلاس اول بروند چقدر است تا بررسی کنیم اکنون چقدر فضا داریم و نسبت به این جمعیت چقدر فضای دیگر نیاز داریم. همچنین نقشه این جمعیت نیز مشخص شود. یعنی دسترسی فیزیکی جمعیت به مدارس چگونه است. در چه روستاهایی مدرسه وجود دارد و کجاها جمعیت هدف دسترسی به مدرسه ندارند.

واعظ مهدوی ادامه داد: علاوه بر روستاها در پنج شهر استان که مشکل حاشیه نشینی وجود دارد نیز باید بررسی کنیم نسبت مدارس موجود به جمعیت هدف چگونه است. پس از آن وضعیت مدارس شبانه روزی مشخص شود.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خاطرنشان کرد: این اطلاعات در ستاد مرکزی در تهران با وجود ۱۳ گروه که منابع اعتباری مدرسه سازی را تامین می‌کنند، ارائه می‌شود و برحسب اولویت‌بندی مناطق، استراتژی های ذکر شده اجرا خواهد شد.