حضور در طبیعت سرباز تداعی گر لحظاتی خوش برای گردشگران است

مشاهده آثار تاریخی و طبیعت بکر و بسیار زیبای سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان تداعی گر لحظات خوش برای هر مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرباز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیش از ۷۵۰ روستای بزرگ و کوچک با طبیعت زیبا و دیدنی در این شهرستان وجود دارد.
خلیل نبات زئی افزود: برخی از این روستاها دارای ساختار خاصی به لحاظ خانه سازی پلکانی در دامنه های کوه و همجوار رودخانه هستند که به جذابیت آنها افزوده است.
وی تصریح کرد: همچنین شماری از روستاهای سرباز با توجه به داشتن طبیعت خاص از لحاظ کشاورزی به روستاهای هدف گردشگری تبدیل شده اند.
وی ادامه داد: مردم سرباز همانند مردم دیگر نقاط سیستان وبلوچستان دارای خصلت مهمان نوازی و امانتداری هستند.
وی رودخانه سرسبز و پرآب سرباز را یکی از جاذبه های دیدنی این شهرستان برشمرد و افزود: همچنین آثار قدیمی با قدمتی دیرینه مانند قلعه ها، محوطه های تاریخی، سنگ نگارهای روستای کجوم نیز در این منطقه وجود دارد.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرباز بیان کرد: قلعه سرباز و مساجد خشتی و گلی از دیگر جاذبه های تاریخی این شهرستان است.
نبات زئی اظهار داشت: شهرستان سرباز دارای هنرمندانی در رشته های سوزن دوزی، حصیربافی، سفالگری و زیور آلات سنتی است که هر یک از این آثار دستی را می توان به عنوان سوغات هدیه داد.
وی منطقه گردشگری کوه روک سرباز را یکی از نقاط بسیار زیبا و دیدنی برشمرد که در بخش پارود و در پنج کیلومتری شمال روستای بریسک در مسیر جاده پشامگ قرار دارد.
وی ادامه داد: در این منطقه دره ای به طول ۲۰ کیلومتر وجود دارد که دارای آبشارهای بسیار زیبا با ارتفاع بیش از ۲۰ متر است.
وی تولید ترشیجات انبه و لیمو را از دیگر جاذبه ها این منطقه عنوان کرد و افزود: روستای پیردان در مسیر راسک – ایرانشهر بهترین محل برای عرضه این محصولات است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرباز تصریح کرد: تمام امکانات و مناطق تفریحی و تاریخی این شهرستان برای استقبال از مهمانان نوروزی آماده شده است.
وی گفت: قلعه سرباز با قدمتی بیش از ۷۰۰ سال یکی از آثار تاریخی این شهرستان است که در بخش سرباز و شهر کلات قرار دارد.
وی منطقه گردشگری کرای کور در بخش پارود سرباز را از دیگر مناطق دیدنی و زیبا این شهرستان برشمرد و خاطرنشان کرد: گردشگران می توانند با پیمودن ۱۵ کیلومتر مسیر پشامک بخش پارود به جاذبه های زیبا و طبیعت عالی روستای کرای کور برسند.
وی گفت: اداره پست قدیم سرباز یکی دیگر از آثار شاخص این شهرستان بحساب می آید که در زمان پهلوی دوم ساخته شده که بعد از پیگیری های لازم از طرف میراث فرهنگی قسمتی از آن سال ۱۳۹۲ باز سازی و به عنوان موزه محلی مورد استفاده قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا سرباز با داشتن ۱۲۰ کیلومتر مرز زمینی با کشور پاکستان از شمال به شهرستان ایرانشهر و سیب و سوران، از جنوب به شهرستان چابهار و مغرب به شهرستان قصرقند متصل است.
شهرستان سرباز با مرکزیت راسک براساس سرشماری نفوس و مسکن آبان ۱۳۹۵ با ۱۸۶ هزار و ۱۶۵ نفر جمعیت در حدود ۴۹۸ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و در مسیر ایرانشهر – چابهار واقع شده است.