رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: فرش دستباف سیستان در ردیف ثبت جهانی قرار گرفته است.

به گزارش  مجله فرهنگی،اجتماعی و خبری بیرک  بنقل از مهر، نادر میرشکار پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران در زاهدان اظهار داشت: قالی اصیل و قدیمی منطقه سیستان دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است است که از جمله آنها می توان به نوع مواد اولیه خاص، شیوه‌های بافت و نقش‌پردازی اشاره کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان افزود: از همین رو با توجه به ظرفیت های بی نظیر این نوع فرش طبق برنامه ریزی انجام شده همایش ثبت جهانی فرش دستباف سیستان در سوم بهمن ماه سال جاری در شهرستان زابل برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه بافندگان بسیاری در منطقه سیستان در زمینه بافت قالی و فرش دستباف تبحر کافی و وافی دارند، ادامه داد: سالانه بیش از  ۵ هزار متر مربع فرش دستباف در استان سیستان و بلوچستان بافته می شود.

میرشکار با اشاره به اینکه ۸۰ درصد فرش دستباف استان سیستان و بلوچستان صادر می شود، گفت: قطعا در صورت فراهم شدن بسترهای لازم می توان در خصوص استفاده بهینه از این فرصت برنامه ریزی کرد.

وی با اشاره به لزوم تکریم بافندگان فرش دستباف خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در استان سیستان و بلوچستان کارت شناسایی قالیبافی دریافت کرده اند که همچنان این روند ادامه دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان تصریح کرد: استفاده از رنگ طبیعی، نقوش زیبا و منحصر به فرد، استفاده ار پشم طبیعی گوسفندان و همچنین استفاده از رنگ های گرم و خیلی روشن از دیگر ویژگی های منحصر به فرد فرش سیستان است.