شبکه های اجتماعی و نقش رسانه ها و دولتمردان

احسان ایرندگانی

به کزارش آوای سرحد؛ با ظهور نوین گرایی در عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، خواه یا ناخواه رسانه ها و فضاهای اجتماعی و مجازی تاثیرگزاری خود را بر جامعه نمایان و حقیقتی انکار ناپذیر ایجاد کرده که وجود آن ضروری و نیازی جدا ناپذیر در برنامه ریزی های عصر حاضر می‌باشد.

اگر چه رسانه تعریفی جدا از فضای اجتماعی دارد، اما با قدرت ملموس فضاهای اجتماعی، تا حدودی رسانه ها به زیر مجموعه ای از فضاهای اجتماعی و مجازی‌ تبدیل گشته و تعریف عملیِ جدید رسانه به آن گره خورده است، مثال بارز و نسبتا کلیشه ای آن کم رنگ شدن جایگاه روزنامه ها و تلویزیون و پر رنگ تر شدن نقش سایت ها و شبکه های مجازی همچون واتس اپ و اینستاگرام است .

تکنولوژی سبب بالا رفتن سطح توقعات مردمی گشته چراکه فعالیت رسانه ها و شبکه های اجتماعی موجب آگاهی بیشتر مردم از مسائل و سیاست های روز گشته و همچنین ایجاد فضای شفاف، بالا رفتن سرعت انتقال اطلاعات و بی معنا شدن زمان و مکان را باعث شده است.

در حال حاضر نگاه مشترک و دوسویه مردم و دولت به یکدیگر از دریچه فضاهای اجتماعی و رسانه هاست، مردم برای آگهی یافتن و دولت برای آگهی دادن مردم از امورات و انعکاس افکار و سیاست ها، لازم است رسانه و شبکه های اجتماعی را وسیله قرار دهند.

استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی و رسانه هم هنر خاص خود را دارد ، همانگونه که امروزه کشاورزی سنتی جایگاه خود را به کشاورزی صنعتی واگذار کرده است ، مدیران دولتی و دستگاه های اجرایی نیز باید با وفق دادن خود به تکنولوژی جدید و استفاده تخصصی از آن مدیریتی نوین ایجاد کرده و با حذف تدریجی افکار مدیریتی سنتی ، تحول آفرینی نماید .

همانگونه که مسئولین رده بالا در شبکه های اجتماعی حضور موثر و فعال دارند، یک استاندار، فرماندار و اعضای شوراهای اداری که پارلمان محلی یک شهرستان محسوب میگردند نیز میتوانند با حضور در شبکه ای اجتماعی همچون اینستاگرام یا مشابه آن، ارتباطی مستقیم و بی پرده با مردم محلی خود برقرار نمایند و دیدگاه های سیاسی و اجتماعی و مدیریتی خود را ابراز دارند و با مشورت گیری و اطلاع یافتن از نظرات مردم و گام برداشتن به سمت جلب رضایت افکار عمومی مدیریت موفق را معنا نمایند.

اما در بحث رسانه ها؛ نقش آفرینی رسانه ها نیز ضروریست ، وظایف رسانه ها محدود به اطلاع رسانی نیست، چرا که در کلام رهبر معظم انقلاب ” نقش رسانه ها در جهت دهی فکری و فرهنگی، تعیین ساختار هویت ملت ها و ارتقای اخلاق در جامعه مهم و تعیین کننده است .
وظیفه رسانه و مطبوعات افزایش آگاهی جامعه است ، رسانه باید نسبت‌ به‌ عموم‌ مسائل‌ ‌، روشن بینانه و روشن فکرانه با داشتن قدرت‌ تشخیص‌ بیشتر در مقایسه‌ با دیگران‌ به جامعه‌ آگاهی‌های‌ لازم‌ را بدهند.

اگر چه رسانه های بزرگ و خبرگزاری ها هر کدام تاکنون این وظایف را به گونه ای انجام داده اند و چارچوب و چارت خاصی دارند ، اما اکثر پایگاه های خبری محلی حرکتی لاکپشتی دارند ، و در ترزیق خوراک فکری و فرهنگی ، ارتقای معنویت و اخلاق جامعه و کمک به نقد سازنده دولت ها میتوانند قوی تر عمل نمایند .

از سویی رسانه حلقه اصلی ارتباط بین افکار مردم و دولت مردان است ، گفتگوی میان اصحاب رسانه و اصحاب دولت باید بیش از گذشته باشد تا به اصلاح و حل مشکلات اجتماعی و تبادل دیدگاه ها و نظرات بیشتر برسیم و امیدواریم در سیستان و بلوچستان نیز استاندار ، معاونین ، فرمانداران و بخشداران در تعامل و هم افزایی با مطبوعات و رسانه نگاه جدید تری ایجاد نمایند و مرجعیت رسانه ای در داخل استان و شهرستان ها حفظ شود .

از سوی دیگر نقد منصفانه به دنبال تصحیح مشکلات جامعه است ، رسانه ها نیز شکاف بین نقد و تخریب را حفظ نمایند و فعالیت نقادانه آنها با رعایت اخلاق و انصاف فارغ از مسائل حزبی و سیاسی باشد . یک تخریب می تواند ده ها نقد منصفانه را تحت الشعاع قرار دهد و سوء برداشت ها و ابهاماتی ایجاد نماید .فارغ از همسویی اصحاب رسانه با جناح ها و جریان های سیاسی خاص در جامعه، رسانه ها دارای جایگاه و متعهد هستند و شایسته است در نشر اخبار و بیان انتقادات و دیدگاه ها تعهداتشان مدنظر قرار گرفته شود.

انتهای پیام/۳۲۱۴

همچنین بخوانید